۱۳۹۳ مرداد ۲۱, سه‌شنبه

يخچال و خنك سازي | فعالیت


آيا مي‌دانيد كه مردم قبل از ورود يخچال به بازار نيز غذاهاي فاسد شدني خود را خنك نگه مي‌داشتند؟ البته خيلي‌ها اين كار را نمي‌كردند و مواد غذايي فاسد مي‌شدند و مردم مسموميت غذايي پيدا مي‌كردند. خنك نگه داشتن غذا فقط براي جلوگيري از فاسد شدن آنها نيست،‌بلكه اين كار باعث مي شود كه مواد غذايي تازه و شاداب نيز بمانند. امروزه يخچال در همه جاي جهان يافت مي‌شود و تقريباً همه خانه‌ها داراي يخچال هستند، و ما به قدري به آن وابسته هستيم كه زندگي بدون يخچال را نمي‌توانيم تصور كنيم. ولي متأسفانه در نگهداري آن كوتاهي مي‌كنيم، مثلاً درجه حرارت آن را هيچوقت كنترل نمي‌كنيم تا ببينيم كه در محدوده لازم ( نزديك صفر تا 6 درجه بالاي صفر) هست يا نه؟
دماي داخل يك يخچال دائماً نوسان مي‌كند، مثلاً وقتي كه در آنرا باز مي‌كنيم ( هرگز نبايد بيش از چند ثانيه در يخچال را باز گذاشت) و يا وقتي كه مواد غذايي ، به خصوص مواد غذايي گرم را در آن قرار مي‌دهيم ( هرگز نبايد مقادير غذايي خيلي گرم را در يخچال گذاشت چون حرارت آنرا بالا مي‌برد) . غذاهاي گرم را بايد قيل از قرار دادن در يخچال ، در ظرف پر از آب و يخ قرار داد تا خنك شود و سپس در يخچال گذاشت. 
بعضي از غذاها ( مانند قطعات بزرگ گوشت يا مرغ)‌ آهسته‌تر از مواد غذايي ديگر خنك مي‌شوند. براي اين كار بايد مثلاً شكم مرغ يا بوقلمون را فوراً خالي كرد و در صورت امكان مرغ يا بوقلمون را به قطعات كوچك تقسيم نموده و پس از بسته‌بندي در خنك‌ترين محل يخچال نگهداري نمود ( پائين‌ترين قسمت يخچال خنك‌ترين محل آن است. بسته‌بندي گوشت، مرغ و ماهي بايد طوري باشد كه هوا بتواند در آن جريان داشته باشد، به اين ترتيب كه قطعه گوشت يا مرغ و ماهي را در يك ظرف تميز قرار داده، روي آن را با يك ورقه پلاستيك بپوشانيد، ولي اطراف آن آزاد باشد تا هوا جريان پيدا نمايد. بدين وسيله از رشد ميكروب‌ها جلوگيري مي‌شود. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر